1.0 PENGENALAN
Penilaian prestasi ialah satu pendekatan yang
bersistem untuk menilai kerja seseorang pekerja dengan menggunakan cara lisan
atau bertulis bagi membantu dan memperbaiki prestasi kerja masa hadapan bagi
individu yang dinilai tersebut. Oleh itu,
dengan adanya penilaian prestasi ini dapat menggalakkan para pekerja untuk
bekerja dengan lebih tekun, cekap, dan amanah bagi meningkatkan tahap
produktiviti organisasi tersebut serta memastikan kemajuan organisasi berada
pada tahap yang membanggakan.
2.0 DEFINISI PENILAIAN PRESTASI
Menurut Mc Gregor (1960) berpendapat bahawa penilaian prestasi selalunya
dipandang sebagai suatu bentuk teknik pentadbiran personel, tetapi di mana ia
digunakan untuk tujuan pentadbiran, ia menjadi sebahagian dari strategi
pengurusan yang logiknya bertujuan untuk mengarahkan pekerjanya supaya
menunjukkan usaha ke arah mencapai matlamat organisasi. Pengurusan hendaklah
memberitahu pekerja-pekerjanya apa yang perlu mereka buat, menilai pencapaian
mereka, seterusnya memberi ganjaran mengikut keadaan.
3.0
KAEDAH PENILAIAN PRESTASI
Proses penilaian prestasi boleh dilakukan dengan beberapa cara mengikut
setiap organisasi itu sendiri. Mengikut Stephen P. Robins (1995), terdapat 3
cara untuk melakukan penilaian prestasi iaitu “absolute Standard, relative
Standard, dan objektif”.
3.1
KAEDAH ABSOLUTE STANDARD
Absolute standard ialah setiap pekerja tidak akan dibezakan di antara
satu sama lain atau dengan kata lain tidak ada istilah berat sebelah untuk
menilai setiap pekerja dan pekerja akan dinilai dengan cara sama rata. Terdapat
beberapa cara yang termasuk didalam kumpulan ini, iaitu penulisan essei,
keadaan genting (incident critical) dan senarai semakan. Penulisan eesei ialah satu cara yang
memerlukan pekerja menulis esei yang mengandungi kekuatan, kelemahan, prestasi
yang lalu, potensi dan cadangan untuk peningkatan. Cara penilaian bagi
penulisan esei ini adalah bergantung kepada kebolehan pekerja dalam
menulis. Ianya tidak melibatkan bentuk
yang kompleks atau latihan intensif untuk menyiapkannya.
Manakala critical incidents merujuk pelbagai pernyataan yang
menghuraikan prestasi pekerja dar segi kelakuan yang positif atau negative.
Penilai akan mencatatkan contoh-contoh kritikal kelakuan kerja ini semasa
pekerja sedang menjalankan tugas. Kelakuan yang sederhana tidak dikumpulkan.
Kelebihan penggunaan critical incidents adalah maklum balas yang lebih
tepat dan terperinci kerana contoh-contoh spesifik prestasi dikenalpastikan.
Ini memberikan maklumat tentang tindakan yang boleh diambil untuk mengatasi
kelemahan pekerja itu. Akan tetapi memerlukan masa dan kos bagi membentuk
senarai kejadian kritikal untuk setiap jenis kerja dalam organisasi itu.
Insiden-insiden kritikal digunakan untuk membentuk senarai semakan.
Senarai semakan mengandungi siri pernyataan yang menghuraikan kelakuan yang
berhubung dengan kerja. Contohnya, para pekerja rela menghadiri sesi latihan
apabila diminta oleh penyelianya. Penilai akan menyemak setiap kelakuan dalam
senarai semakan ini dengan kelakuan sebenar pekerja, dan kemudiannya menandakan
ya atau tidak untuk insiden itu. Tujuan utama penyenaraian semakan adalah untuk
mengurangkan kos di mana sesebuah organisasi mempunyai beberapa kategori
pekerjaan, senarai semula mesti dibuat pada setiap kategori.
3.2
KAEDAH RELATIVE STANDARD
Kaedah kedua ialah Relative Standard iaitu pekerja dibandingan
antara pekerja dalam penilaian prestasi pekerja. Terdapat dua cara iaitu taraf
berkumpulan dan taraf individu. Taraf berkumpulan ialah nilaian dibuat oleh teman
sekerjanya yang mempunyai taraf yang sama di dalam organisasi. Organisasi
perniagaan jarang menggunakan cara ini kerana sukar mendapatkan para penilai
terutama sekali bila nilaian itu bertujuan untuk kenaikan gaji atu pangkat.
Biasanya cara ini digunakan oleh tentera khasnya di pusat latihan untuk mengenalpasti
potensi kepimpinan.
Taraf individu atau turut dikenali sebagai menilai diri sendiri iaitu pekerja-pekerja
diberi peluang untuk menilai dirinya sendiri. Biasanya peluang ini diperolehi
dalam organisasi di mana pengurusnya memberi keutamaan kapada penglibatan
pekerja dalam setiap aktiviti organisasinya. Bagaimanpun cara ini hanya akan
berkesan jika pekerja itu mengetahui apakah objektif yang patut mereka capai
ataupun pencapaian yang patut mereka lakukan. Salah satu kebaikan cara ini
ialah ia boleh membuatkan pekerja lebih bermotivasi dan bertanggungjawab.
3.3
OBJEKTIF
Keadah terakhir ialah untuk menilai prestasi adalah objektif. Ianya
diaplikasikan dalam bentuk MBO "Management by Objective". Penyelia dengan pekerja akan bersama-sama
menetapkan pelbagai objektif spesifik yang ingin dicapai untuk tempoh tertentu.
Objektif tersebut menyebut prestasi yang akan dicapai oleh pekerja. Ia
merupakan elemen yang paling penting dalam program mengikut objektif. Penilaian
prestasi akan dibuat pada akhir tempoh yang berkenaan secara membandingkan
pencapaian sebenar dengan setiap objektif yang telah ditetapkan pada awal
program itu. Kekerapan penyemakan ini dibuat bergantung kepada organisasi
tersebut.
Sebagai contoh, di Universiti Malaya, satu sistem diwujudkan untuk
menilai prestasi para pekerja yang dikenali sebagai KPI. Di dalam sistem tersebut, satu KPI wajib akan
diletakkan di mana ianya merupakan objektif kepada pekerja dalam menjalankan
tugas dan sasaran terhadap tugas tersebut.
Di akhir tahun, pekerja tersebut akan dipanggil oleh penilai untuk
dinilai dan markah akan diberikan kepada setiap penilaian yang dibuat. Dengan cara ini, pekerja dapat mengetahui
tahap prestasi mereka dan ini juga sebagai motivasi kepada mereka untuk
berusaha mendapat markah yang tinggi dalam penilaian prestasi tersebut.
3.4
KAEDAH LAIN
Skala pengkadaran grafik melibatkan kaedah penilaian
menggunakan skala atau garisan yang menunjukkan linkungan pelbagai kriteria
pretasi. Kriteria ini boleh dibentuk daripada penghuraian kerja.
Kriteria-kriteria prestasi yang biasanya digunakan termasuk pencapaian kerja
dari segi kuantiti dan kualiti, kemahiran yang diperlukan untuk kerja itu
seperti kemahiran komunikasi, pengetahuan kerja, dan kelakuan kerja seperti
kebolehpercayaan. Kaedah ini paling
kerap digunakan dalam organisasi. Hal ini kerana, kaedah ini membolehkan
prestasi diukur dengan agak sempurna kerana kerja itu boleh dibahagikan kepada
pelbagai faktor.
4.0
PROSES PENILAIAN PRESTASI
Proses penilaian prestasi bermula dengan mengenalpasti tujuan utama
penilaian itu diadakan. Tujuan ini untuk pembangunan sumber manusia atau
mungkin fokus terhadap aspek pentadbiran. Apabila mengenalpasti tujuan ini maka
satu penilaian yang spesifik bolehlah dibentuk dan tahap (standard)
pencapaian akan ditentukan. Selepas mengenalpasti tujuan penilaian ini, maka
para pekerja hendaklah diberitahu tahap pencapaian yang harus dicapai oleh
mereka. Perkara ini boleh dibuat melalui kajian-kajian terhadap analisa kerja
dan spesifikasi tugas.
Apabila pekerja mengetahui tahap mana yang harus dicapai, maka pengurus
atau penyelia akan membuat pemerhatian ke atas pencapaian kerja. Kemudian akan
menilai dengan membandingkan dengan tahap kerja yang telah ditetapkan terlebih
dahulu. Selepas penilaian dihantar, hasilnya akan diberitahu kapada para
pekerja samada mereka telah mencapai tahap yang dikehendaki atau tidak. Di
samping itu juga penyelia hendaklah menekankan semula keperluan-keperluan kerja
kepada pekerja dengan harapan pekerja akan dapat memperbaiki sebarang kelemahan
yang berlaku (Mondy, 1990).
Satu contoh yang menjelaskan proses penilaian prestasi dalam
perkhidmatan awam melalui perlaksanaan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang
berasaskan kepada sistem peningkatan kompetensi. Sistem ini dilaksanakan di
kebanyakkan jabatan-jabatan kerajaan sama ada pada peringkat persekutuan atau
negeri dan juga diguna pakai oleh sebahagian besar badan-badan berkanun dan
majlis perbandaran tempatan. Penilaian prestasi di dalam SSM adalah berasaskan
yang terdapat di dalam Sistem Saraan Baru (SSB).
5.0
KESIMPULAN
Berdasarkan keadah-kaedah yang telah diterangkan di bahagian
atas, dapat disimpulkan sistem penilaian prestasi merupakan pendekatan utama
dalam mengukur prestasi seseorang pekerja dalam menjalankan tugas. Melalui
penilaian ini juga, ia menentukan tahap motivasi seseorang pekerja. Oleh itu, organisasi
perlu bijak dalam menilai prestasi para pekerja mereka agar situasi penurunan
motivasi pekerja tidak akan berlaku kerana ianya sedikit sebanyak akan
menyebabkan emosi dan tahap keyakinan pekerja terganggu. Kaedah penilaian
prestasi dan proses merupakan elemen penting untuk melaksanakan sesuatu
penilaian prestasi terhadap para pekerja. Pada pendapat saya, kaedah yang
paling berkesan ialah kaedah keadaan genting (critical insidents),
senarai semakan, penulisan esei, objektif dan skala pengkadaran grafik.
No comments:
Post a Comment